sâmbătă

TABĂRA NAŢIONALĂ DE PROIECTE DE MEDIU 2008





 

     Tabăra Muncel

 



Concursul naţional de proiecte de mediu 2008 s-a desfăşurat în Tabăra Muncel, tabără situată la graniţele dintre judeţele Iaşi şi Neamţ, în pădurea Călugăra, la 6 kilometri de Hanul Ancuţei.

Desfăşurarea concursului a presupus 2 categorii de elevi-  elevii de gimnaziu şi cei de liceu - care au concurat pe baza unor proiecte diversificate din punct de vedere al materiei şcolare pe care se baza tematica lor, precum şi a zonei geografice care se observa în fiecare proiect, al activităţilor cuprinse în cadrul proiectelor, al organizării şi prezentării acestora în faţa unei comisii jurizante formată din 5 persoane cu specializări diferite.

Concursul se baza deasemenea pe o diversitate mare din punct de vedere al elevilor participanti, aceştia provenind din toate judeţele ţării, iar echipele participante aveau la dispoziţie un stand pe care îl foloseau pentru prezentarea proiectelor, aspectul acestora contând pentru punctajul acordat de juriu. 

Astfel ne-am bucurat de frumuseţi pe care poate până atunci nu le-am observat sau nu le-am cunoscut, lucruri pe care le-am văzut în proiectele celorlalţi concurenţi. Am făcut cunoştinţă cu zone pline de mister (zone turistice, forme de relief), lucuri care presupun probleme, probleme pe care prin aceste proiecte se căuta şi poate uneori se şi găsea un rezultat (animalele sălbatice de la grădinile zoologice, câinii de pe străzi, defrişări, utilizarea algelor marine, frumuseţea dar 

şi poluarea locurilor naturale, poluarea fonică a unor oraşe, poluarea mediului etc).

Judeţul Hunedoara s-a bucurat de un loc binemeritat în rândul acestor proiecte, atât la secţiunea gimnaziu - aceasta fiind ocupat de Harvath Sarah, o elevă din reşedinţa judeţului nostru, Deva - proiectul acesteia era referitor la o haldă de steril din apropierea municipiului, iar calitatea acestui proiect (coordonat de doamna profesoară Stroie Cristina) a fost apreciat cu locul al III-lea. La secţiunea liceu s-a participat cu 2 elevi din 

cadrul Liceul Teoretic Lupeni (Andreea Oprea şi Raul Riti) cu proiectul INFLUENŢA TURISMULUI ASUPRA ECOSISTEMELOR DIN MASIVUL STRAJA, proiect coordonat de profesorul de Biologie Florin Constantinescu iar caliatea acestui proiect a fost apreciată cu menţiune în rândul tuturor proiectelor participante la această secţiune, acestea fiind 48 la număr.

Bucuria cea mare nu a rezultat, aşa cum ar crede toţi, din premiul ce l-am câştigat ci din faptul că am putut vedea, cunoaşte şi lua parte la evenimente noi, locuri noi. Ne-am bucurat de frumuseţea binecunoscutelor zone de relief din Iaşi şi Neamţ, a binecunoscutului

HAN AL ANCUŢEI despre care ne-a povestit atâtea M.Sadoveanu (şi DA, puteam spune cu mândrie că cei 12 km. pe care i-am parcurs au meritat tot efortul, căci peisajul şi hanul şi atmosfera sunt unice, pline de istorie şi de frumuseţe)...iar cum orice om ştie că atunci când cunoşti oameni noi, care, în cazul acesta, îşi laudau judeţul de origine în felul lor, e foarte plăcut, pentru că la final îţi dai seama cu mare entuziasm că grupul tău de prieteni s-a mărit mult într-o săptămâna. Şi cu toţii am savurat cu multă plăcere specialităţile culinare în stil moldovenesc care au fost delicioase.

Totul a fost o vacanţă pentru noi, pentru că acest concurs şcolar nu e ca toate celelalte unde importantul îl presupune învăţatul, a fost plin de satisfacţie, de zâmbete şi de o uşoară mâhnire atunci când am părăsit acele locuri superbe.

Acum când în faţa ochilor avem doar fotografii, când ne aducem aminte de toate frumuseţile, zâmbetele noi, oamenii pe care i-am cunoscut, lucurile pe care le-am învăţat şi le-am văzut ne dăm seama că poate săptămâna aceia a fost parcă doar o zi şi la urma urmei cel mai important lucru...ne dăm seama de câte mistere, frumuseţi şi cât de mare e România...

 RAUL RITI