vineri

Anatomia omului în 1935

Elevii zilelor noastre se simt deseori încărcaţi şi bombardaţi cu informaţii, multe informaţii, pe care se plâng că nu le pot asimila corespunzător. Vă propun să vedem cum învăţau Biologia bunicii şi străbunicii noştri şi ce materii aveau pentru studiu. În acest scop vă prezint în cele ce urmează un manual de Anatomia şi Fiziologia omului pe care îl am de la bunicul meu, manual publicat în jurul anului 1935 de editura Cartea Românească din Bucureşti. Manualul a fost elaborat de Dr. Ar. Grădinescu şi se intitulează ANATOMIA ŞI FIZIOLOGIA OMULUI Clasa 7a de liceu. Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu sistemul românesc de învăţământ din perioada interbelică, le precizez că liceul avea 8 clase, asimilate azi claselor a V-a (anul I de liceu)....a XII-a (anul VIII de liceu).
Pe coperta interioară a manualului sunt însemnări făcute de bunicul meu, însemnări legate de orar şi de valoarea mediilor semestriale pe care el le obţinuse. Asemenea însemnări apar frecvent şi pe caietele şcolarilor din ziua de azi şi sunt convins că mulţi din cititorii acestor rânduri zâmbesc amintindu-şi de propriile însemnări...
Manualul este structurat pe mai multe capitole: Despre om, Mamiferele, Păsările, Târâtoarele, Peştii şi Nevertebrate. Dincolo de caracteristica inconfundabilă a limbii acelor vremuri ("În piept se află inima, plămânii [bojocii], pe când în pântece sunt: stomahul, maţele [intestinele], maiul [ficatul], rărunchii [rinichii], splina ş. a") găsim numeroase imagini desenate de desenatori profesionişti, având explicaţii bogate. Nu lipsesc nici noţiunile despre sistemul nervos care "simte prin ajutorul nervilor de simţire, firişoare subţiri şi albicioase, răzleţite în tot corpul". De asemenea sunt incluse şi noţiuni de igienă, după cum se vede din încheierea primului capitol: "Iată de ce nu sunt vorbe goale nici sfaturile de curăţenie, de îngrijire, date de cei mai cu experienţă, nici mişcările de ordine, gimnastica la care se pun copiii. Trebue să îngrijim de trup zilnic şi de cum suntem mici până la bătrâneţe, dacă ţinem la viaţa şi sănătatea noastră. Şi care om oare, nu ţine să trăiască sănătos, cât îi e dat să trăiască pe pământ!..."
Urmează apoi prezentarea principalelor clase de vertebrate, cu exemple şi figuri bogate. Redau, în continuare, un scurt pasaj despre pisică: "Nu este gospodărie din care să lipsească pisica, duşmanca înverşunată a şoarecilor supărători. Omul a domesticit-o din timpurile cele mai vechi". Există şi porţiuni dedicate lecturii, pentru a obţine mai multe informaţii. Aceste porţiuni poartă numele de " Bucată de cetit". Interesant este denumirea dată de autor reptilelor şi amfibienilor, pe care le numeşte " Târâtoare". Când vine vorba de nevertebrate surprinde bogăţia de informaţii, foarte bine documentate şi explicate amănunţit. De la viermi la stelele de mare sunt arătate principalele caracteristici ale nevertebratelor, cu desene explicative măiestrit lucrate. Din păcate lipsesc ultimele pagini ale manualului, astfel încât nu există un sumar sau o bibliografie ce poate ne-ar fi ajutat în cercetarea acestei preţioase piese de colecţie.
După cum spuneam la începutul articolului, ar fi cazul să prezentăm şi orarul elevului dintr-a şaptea (actuala clasă a XI-a) de liceu. Deci Luni găsim FIZICA, GERMANA, ANATOMIA, ISTORIA. Marţi ASTRONOMIA, GEOGRAFIA, LATINA, DREPTUL. Miercuri FIZICA, FILOSOFIA, GERMANA, ISTORIA. Joi, ESTETICA, GEOGRAFIE, LATINA, MUZICA. Vineri, FIZICA, GERMANA, FILOSOFIE, MATEMATICA. Sâmbătă (atunci se făceau ore şi în această zi) FIZICA, GERMANA, LATINA, DREPT. După cum se vede, orarul elevului de-a şaptea era destul de aerisit (notaţi, vă rog, nu avea decât 4 ore într-o zi), iar materiile erau destul de puţine. Deşi manualul de anatomie cuprinde o informaţie bogată, suprasolicitarea la care sunt supuşi azi elevii nu era întâlnită.
Sper că am reuşit să vă captez atenţia şi să vă fac mai curioşi în legătură cu istoria învăţământului din ţara noastră.

Niciun comentariu: